mandag den 27. februar 2012

Mandag 27-02-2012


Induktiv eller deduktiv undervisning?

I dag har vi b.la. snakket om induktiv og deduktiv undervisning. Meget kort kan man sige, at ved deduktiv undervisning hældes der viden på eleverne, som om de var tomme glas. Ved induktiv undervisning går man ud fra at elevene har noget at give af. Man går ud fra at de selv kan tænke og derfor har noget at bidrage med, og at de vil opnå læring ved dele deres viden.

1 kommentar:

  1. Jeg prøver lige igen, blogger.com åd åbenbart min forrige kommentar! For det kan da vel ikke være mig der har glemt at klikke på udgiv??? Eller værre endnu: mig der har fejlet at bevis at jeg ikke er en robot??? Det lægger jo op til en identitetskrise!
    Nå, men godt indlæg om deduktiv og induktiv undervisning. Især fordi du var blevet lammebanket med deduktiv undervisning - og faktisk havde forstået pointen! :-)
    Og siden har vi kastet os over den mere deduktive undervisning og lært mangt og meget om sætninger, ordklasser, tegn og andet godt.
    Hilsen Gitte (læreren, ikke robotten!)

    SvarSlet